10 mitów na temat odchudzania, przez które nie chudniesz

Utrata wagi w najlepszym wypadku jest po prostu trudna i nie ma sensu udawać, że to prostę, ale może być szczególnie trudna, gdy masz korzysta się z pewnych mitów powielanych przez lata. Niezależnie od tego, czy znalazłeś takie informacje w Internecie, czy w trakcie rozmowy z przyjaciółmi, trudno jest oddzielić fakty od fikcji.

Tak więc, aby ułatwić Wam tę niełatwą przygodę z odchudzaniem, udaliśmy się do ekspertów, aby obalić pewne mity np. dotyczące tłuszczu, glutenu, czy śniadania jako najważniejszego posiłku dnia. Przeczytaj do końca i sprawdź, który z tych mitów również wziąłeś za pewnik.

Jedzenie tłuszczu czyni Cię grubym

Tłuszcz ma więcej kalorii na gram niż węglowodany i białka, i to może być powód powstania tego mitu. Należy jednak pamiętać, że tłuszcz pomaga pozostać pełniejszym na dłużej. Kiedy spożywasz tłuszcz w ramach zbilansowanego posiłku, które są odpowiednie dla Twoich potrzeb kalorycznych, może to faktycznie sprzyjać odchudzaniu i utrzymaniu wagi. Obejmuje to zdrowe, nienasycone tłuszcze, takie jak awokado, oliwa z oliwek, czy orzechy.

Oczywiście, jeśli zjesz sporo tłuszczu ponad swoje zapotrzebowanie kaloryczne, przybierzesz na wadze – tak samo jak miało by to miejsce w przypadku węglowodanów i białka. Ale tłuszcz jest ważnym składnikiem zdrowej diety i umiarkowana jego ilość jest niezbędna do budowy komórek, utrzymania ciepła i dostarczenia energii do organizmu.

Wszystkie kalorie są sobie równe

Wiedza o tym, ile kalorii jesz, jest ważna, gdy próbujesz schudnąć, ale tak samo jest z typem kalorii, które spożywasz. Makroelementy, takie jak białko, tłuszcze i węglowodany są odpowiedzialne za różne rzeczy w organizmie i mają różne funkcje. Potrzebujemy ich kombinacji, aby organizm mógł funkcjonować optymalnie. Dwieście kalorii białego chleba sprawi, że poczujesz się zupełnie inaczej, niż gdybyś zjadł 200 kalorii tostów pełnoziarnistych z masłem migdałowym.

Węglowodany są niezdrowe

Podobnie jak tłuszcze, węglowodany są ważną częścią zdrowej diety. Z umiarem, dostarczają organizmowi głównego źródła energii, jak również regulują przewód pokarmowy. Oczywiście inną parą kaloszy jest dieta ketogeniczna, ale tu mówimy o przeciętnej, zbilansowanej diecie.

Należy zauważyć, że istnieją różne rodzaje węglowodanów: proste i złożone. Proste węglowodany obejmują takie produkty, jak przetworzone produkty żywnościowe, które mogą podnieść poziom cukru we krwi i doprowadzić do zwiększenia masy ciała, jeśli zjadasz ich zbyt dużo. Z drugiej strony, węglowodany złożone znajdują się w żywności o dużej zawartości składników odżywczych, takich jak chleb pełnoziarnisty, fasola i rośliny strączkowe, owies i niektóre warzywa, i mogą faktycznie pomóc w regulacji poziomu cukru we krwi.

Nie chodzi o to, że wszystkie węglowodany są złe, ale trzeba dostosować ich ilość do potrzeb organizmu i zwracać uwagę na jakości tych węglowodanów.

Jedzenie w nocy sprawi, że przybierzesz na wadze

Są ludzie, którzy nie mają nic przeciwko temu, żeby przestać jeść więcej niż kilka godzin przed snem, ale dla wielu ludzi to walka psychiczna i fizyczna, bo są głodni. Często próbują zjeść ostatni posiłek wczesnym wieczorem, ale kończy się to podjadaniem niezdrowych przekąsek.

Największy problem jedzenia późnonocnego to spożywanie nadmiernej ilości kalorii i wyborem gorszej jakości jedzenia (pizza, fast-food, słodycze). Ale jeśli jesz zdrowe, dobrze zbilansowane jedzenie wieczorem, nie powinno to negatywnie wpłynąć na Twoją wagę. Oczywiście zupełnie innym aspektem jedzenia na wieczór jest tego negatywny wpływ na jakość snu.

Jeśli ćwiczysz nie musisz dbać o dietę

Aktywność fizyczna jest ważną częścią odchudzania, ale można łatwo storpedować swoje wysiłki poprzez jedzenie żywności o wysokiej kaloryczności i niskiej wartości odżywczej, jak przetworzone przekąski, smażone mięsa i słodkie napoje.

Bardzo trudno jest pokonać złą dietę poprzez ćwiczenia fizyczne, ponieważ można spalić ograniczoną ilość kalorii na raz.

Jedzenie śmieciowych pokarmów również nie zasila organizmu w składniki odżywcze, które są mu potrzebne do uzyskania zbilansowanej energii. Jeśli spożywasz pewne produkty, które negatywnie oddziałują na hormony, prawdopodobnie będzie to miało negatywny wpływ na Twoją energię i zdolność do ćwiczeń.

Suplementy diety sprawią, że schudniesz

Pomimo twierdzeń, że niektóre suplementy pomogą Ci schudnąć bez stosowania zbilansowanej diety czy ćwiczeń fizycznych, nie ma danych, które by jednoznacznie potwierdzały tę tezę. Suplementy diety również nie są regulowane przez instytucje państwowe w należyty sposób, więc też nie zawsze można mieć pewność co do jakości danego produktu.

Zupełnie inną historią są leki na receptę, które przepisuje lekarz. Takie substancje są należycie przebadane. Jednakże, jeśli nie cierpisz na choroby, najzdrowszym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów jest odpowiednia dieta oraz ruch. Takie to proste, chociaż wymaga silnej woli i motywacji, gdyż efekty nie są widoczne od razu.

Jedzenie śniadania jest konieczne do utraty wagi

Jedzenie śniadania nie prowadzi automatycznie do sukcesu w wysiłkach zmierzających do utraty wagi. Jedzenie rano może pomóc ograniczyć apetyt, aby nie przejadać się później w ciągu dnia, ale i tak sprowadza się to do liczby i rodzaju spożywanych kalorii w stosunku do całkowitej liczby kalorii spalonych w tym samym okresie czasu.

Niektórzy ludzie po prostu nie lubią śniadań, i to jest też w porządku. Nie ma potrzeby na siłę wpychać w siebie śniadanie, ale nie należy również doprowadzać do sytuacji, w której zaczniemy głodzić się.

Bezglutenowe jedzenie pomoże Ci schudnąć

Na wstępie: gluten to rodzaj białka, które znajduje się w niektórych ziarnach, takich jak pszenica, czy żyto. Z wyjątkiem niewielkiej liczby osób cierpiących na celiakię, gluten sam w sobie nie jest niebezpieczny i występuje w wielu zdrowych produktach spożywczych, które zawierają również wysoki poziom błonnika, witamin i minerałów.

Możesz nawet przybrać na wadze na diecie bezglutenowej, w zależności od tego, co i w jakiej ilości ostatecznie zjesz. Wiele przetworzonych produktów bezglutenowych rzeczywiście zawiera wyższe poziomy tłuszczów i cukrów niż ich odpowiedniki zawierające gluten, co ma na celu poprawę smaku i konsystencji takiego produktu.

Ćwiczenia aerobowe (cardio) to najlepszy sposób na spalenie tłuszczu

Bieganie lub jazda na rowerze regularnie może pomóc w spalaniu tłuszczu, ale nie jest to jedyny sposób, zwłaszcza jeśli nienawidzisz tych ćwiczeń. Ponadto, badania wykazały, że wykonywanie ćwiczeń siłowych jest również bardzo ważne. Budowanie mięśni nie tylko sprawia, że wyglądasz lepiej, ale także pobudza metabolizm i pomaga spalić więcej kalorii w czasie spoczynku, a nie tylko w trakcie ćwiczeń.

Ponadto, korzyści z treningu siłowego wykraczają poza utratę wagi. Trening oporowy wykonywany co najmniej dwa razy w tygodniu może chronić kości, poprawić postawę i zmniejszyć ból pleców. Sam zdecyduj co jest dla Ciebie lepsze.

Jedzenie, które smakuje dobrze, jest niezdrowe

Nie, zdecydowanie nie. Zdrowe jedzenie może być pyszne. Jako przykład można podać chociażby sezonowe warzywa, które są doskonałe w smaku, tak samo jak naturalnie słodkie owoce.

Niskotłuszczowe produkty mleczne i chude białka, takie jak fasola, masło orzechowe i owoce morza, również są smaczne. Wiele zależy też od naszego nastawienia. Jeśli postrzegasz warzywa czy ryby jako coś okropnego w smaku to prawdopodobnie Twój mózg właśnie to w ten sposób odbierze. Postaw w swojej kuchni na odpowiednie doprawienie potraw oraz korzystanie z ziół i przypraw, które nadadzą każdemu daniu głęboki smak.

Wiele osób osiąga sukces w odchudzaniu, ponieważ są bardzo zdeterminowani i nie poddają się mimo początkowego braku efektów. Są również osoby, które mimo ogromnego wysiłku nie są w stanie schudnąć, ponieważ borykają się z chorobami, wtedy konieczna jest pomoc lekarza.

Powyższe mity są nadal powielane, często w programach telewizyjnych czy prasie można jeszcze spotkać tego typu „dobre rady”, jednakże to co jest najważniejsze to wsłuchanie się we własny organizm. Twoje ciało powie Ci prawdę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *